تي آر تي 1

الخريطة الذهنية للمذاكرة: الخريطة المتحركة للعالم

  1. تحميل برنامج الخرائط الذهنية
  2. أفضل 10 مواقع إلكترونية لرسم الخرائط الذهنية للمذاكرة
  3. الخرائط الذهنية للمذاكرة

بس دي خريطتي أنا وأعملها بالطريقة اللي أنا عاوزها أنا بقى… مش بعمل خريطة واحدة لأه… دا أنا بعمل خريطة لكل حاجة محتاج أجمعها في مخي و محتاج ألم الموضوع بتاعها كله في مخي أنا عن نفسي, بعمل خريطة ذهنية منفصلة للمشاريع بتاعتي في شركة إن ويف للبرمجة دايما وبعمل خريطة تانية منفصلة للمشاريع بتاعتي في شركة أسلوب ميديا بروداكشن دايما ولو عندي مشروع بشتغل فيه بإيدي … بقسم المشروع ده والحاجات اللي مطلوبة فيه بالتفصيل في خريطة ذهنية وعادة, أنا الخريطة الواحدة بتفضل معايا شهر أو أكتر… أعدل فيها وأزود فيها وأنقص فيها زي ما أنا محتاج لما بكون عامل خريطة ذهنية لأي حاجة… مستحيل أي معلومة أو ناحية منها تضيع من مخي للأسف… أيام الدراسة بتاعتي ما كنتش أعرف طريقة الخريطة الذهنية دي… لكن لو كنت أعرفها كانت هاتفرق معايا كتيييير أوي كنت هاعمل خريطة للدراسة كلها, وأحط السنة اللي أنا فيها في النص وبعدين هاخرج منها فرع لكل مادة ومن كل مادة هاخرج منها فروع للعناوين الرئيسية اللي تهمني فيها… مثلا: مذاكرة … واجب … درس وبعدين كنت هاعمل خريطة ذهنية لكل مادة بالتفصيل, أكتب فيها اسم المادة في النص, وكل الدروس منها وبعدين لو عندي موضوع معين مهم… هاعمل له خريطة ذهنية… وأفضل أزود وأعدل فيه طول السنة وأستخدم الخرائط الذهنية دايما طريقة توني بوزان بقى هي اللي في الصور اللي قدامك دي فروع محددة… وكلمة واحدة ورسمة على كل فرع ومفيش دواير في النص بس أنا بقولك… خليك براحتك في طريقة الخريطة الذهنية مثال أخير بقى علشان أوضحلك أد إيه أنا ممكن أجمع موضوع كبيييير جدا في صفحة واحدة وما أضيعش أي معلومة لو أنا حبيت أعمل خريطة ذهنية أجمع فيها كل حلقات أسلوب اللي عملناها (إحنا عندنا أكتر من ١٣٠ فيديو على قناة أسلوب على يوتيوب النهاردة) تعالى كده نحاول نجمعهم هانكتب في النص… أسلوب … ونرسم لوجو اليوتيوب ونفرع منها أسامي البرامج بتاعتنا أستوديو أسلوب أفكار أسلوب أسلوب في دقيقة مكتبة أسلوب صرخة أسلوب في رمضان سلسلة شكرا حلقات متنوعة ومن أستوديو أسلوب هاعمل ١١ فرع للحلقات اللي عملناها في أستوديو أسوب لغاية النهاردة و من أفكار أسلوب هاعمل ٧ حلقات اللي عملناهم لغاية النهاردة وهافضل أزود لغاية لما الرسمة تكون عاملة زي اللي إنت شايفها كده بالظبط وهاحتفظ بيها وأعلقها عندي… وكل ما نزود حلقة جديدة أقدر أرجع للخريطة الذهنية بتاعت حلقات أسلوب وأزود فيها براحتي وبكده, أقدر أرجع للخريطة الذهنية دي في أي وقت أنا أحبه بشجعك إنك تبدأ دلوقتي حالا تعمل أول خريطة ذهنية ليك وتستخدمها في حياتك وأشغالك ومشاريعك ومذاكرتك وحفظك للقرآن وللناس المهمين في حياتك الموضوع ممتع جدا ومفيد جدا جدا جدا طبعا شكرا جدا إنك وصلت معانا لآخر الحلقة الطويلة دي… اللي عمرها ما بتكون دقيقة أبدا وانشر حلقة الخريطة الذهنية دي لكل الناس اللي ممكن تستيفيد منها في حياتها وفي الدراسة وإكتبلنا أسئلتك لحلقاتنا اللي جاية وإفتكر دايما… خليك كريم… خليك حبوب!

تحميل برنامج الخرائط الذهنية

يمكنك تعلم صناعة فيديوهات كارتون انيميشن والتربح منها مثل قنوات اسلوب من خلال الرابط التالى أهلا بيكم في الحلقة رقم ٢٢ من برنامج أسلوب في دقيقة واللي إنتوا حافظين المقدمة بتاعتها أكتر مني يالا بينا سؤال النهاردة متعلق بالخرائط الذهنية… mind maps في ناس بتسأل إيه هي… وفي ناس تانية بتسأل إزاي أستخدمها بفعالية الخرائط الذهنية هي طريقة جميلة ومهمة جدا لتجميع أي موضوع في رسمة, وبتكون سهلة جدا للمخ إنه يستوعب موضوع كامل لو حطيته في خريطة ذهنية أنا هاتكلم معاكم النهاردة عن طريقتي أنا اللي بعمل بيها خريطة ذهنية ممكن يكون فيها إختلاف أو حاجة عن طريقة الخريطة الذهنية اللي مشروحة في كتاب توني بوزان ( توني بوزان ده هو صاحب اسم وطريقة الخريطة الذهنية المعروفة حاليا mind mps(… لكن كده أو كده أنا بشجعك إنك تخترع أي طريقة تحبها للخريطة الذهنية وتبدع فيها أول خريطة ذهنية هاتحتاج تبدأ بيها هي: حياتك 8تحط "نفسك" في نص الصفحة…. وترسم رسمة صغيرة معبرة عنك… إن شالله حتى سمايلي فايس لو مش بتعرف ترسم كويس أنا عن نفسي برسم واحد بشعر منكوش وبحط حواليه دايرة تعالى بقى أوريك أنا بعمل خريطة ذهنية لحياتي إزاي… وإنت طبعا تعمل واحدة لحياتك إنت… (صوت خافت مبحوح) إوعى تغش مني!

  1. الخريطة العالم
  2. العاب اكس مان
  3. الخرائط الذهنية ppt
  4. تحميل موسيقى هادئة للمذاكرة mp3 من سمعنا
  5. تعرف على الخريطة الذهنية وكيفية استخدامها فى المذاكرة قبل الامتحانات - اليوم السابع

لإنه يعمل وفقًا لطريقة عقلك الطبيعية في القيام بالأشياء. كما هو الحال في كل فكرة رائعة، تكمن قوتها في بساطتها. في الخريطة الذهنية، على عكس تدوين الملاحظات التقليدية أو النص الخطي، يتم تنظيم المعلومات بطريقة تشبه إلى حد كبير طريقة عمل عقلك. عن طريق رسم بياني للكلمات يتوسط الموضوع ويتفرع منه العديد من الفروع والتي بشأنها يتفرع منها العديد من الفروع الآخرى وهكذا. ونظرًا لأن الخرائط الذهنية نشاط تحليلي وفني على حد سواء، فإنه مفضل لطريقة عمل الدماغ، ويساعد في جميع وظائفه المعرفية. والأفضل من ذلك كله، هو متعة لعقلك وغير ممل لك أثناء إجرائه. استخدامات الخرائط الذهنية يمكنك الاستعانة بالخرائط الذهنية في ترتيب كافة جوانب حياتك وليست التعليمية فقط، يمكنك استخدامه في ملاحظات العصف الذهني وحل المشاكل دراسية والتخطيط للأبحاث، وتجميع المعلومات من مصادر متعددة، تقديم المعلومات، اكتساب نظرة ثاقبة حول موضوع متشعب، أي أنها تساعدك في توضيح أفكارك وترتيبها بشكل يضمن لك سهولة استراجعها. كيفية رسم خريطة ذهنية ابدأ في منتصف صفحة فارغة اكتب أو ارسم الفكرة التي تنوي تطويرها استخدام الصفحة في اتجاه أفقي طور المواضيع الفرعية ذات الصلة حول هذا الموضوع المركزي اربط كل منها بالمركز بخط كرر نفس العملية مع الموضوعات الفرعية أهم مواقع رسم الخرائط الذهنية 1- موقع يعد موقع واحدًا من أبسط المواقع لإعداد خريطة ذهنية سريعة، يسمح لك بتحديد المركز والموضوع الرئيسي، ثم تتفرع الفروع لمزيد من الكلمات المتعلقة بالموضوع المركزي، كما يسمح الموقع بإمكانية استخدام النسخ المجانية التي تمنح لك ميزة الحصول على ثلاثة خرائط ذهنية فعالة للغاية مجانًا، وإذا أردت المزيد فهناك اشتراك شهري لذلك يبلغ حوالي 6 دولارات، والتي تضمن لك خيارات إضافية منها العمل المشترك بين أكثر من شخص.

أفضل 10 مواقع إلكترونية لرسم الخرائط الذهنية للمذاكرة

تحليل البحوث والمشاريع. البحث عن حلول مبتكرة للمشاريع المدرسية. التدريب في صنع القرار وحل مشاكل التفاهم. تبسيط المعلومات الموجودة بالمواد الدراسية. و بهذا نكون انتهينا من مقالنا الذي يفيد الطلاب و المدرسين على حدٍ سواء عن استراتيجية الخرائط الذهنية في التعليم؛ للنجاح في المقررات الدراسية بالنسبة للطلاب، والنجاح في تدريس المواد بالنسبة للمدرسين. اقرأ أيضاً: الخريطة الذهنية | كيف ننشأ الخريطة الذهنية الخاصة بنا ؟؟ استراتيجية الخرائط الذهنية خطوة بخطوة لتفكير أفضل الخرائط الذهنية وإعدادها خطوة بخطوة

الخريطة التفاعلية

الخرائط الذهنية للمذاكرة

الخريطة العالم الاعاقة الذهنية
  1. معدلي مقبول وتوظفت
  2. دليم سعود القحطاني
  3. سيارة نيسان